Välkommen!

Välkommen till vår blogg. Här publicerar vi bilder från när och fjärran när vi och våra vänner är ute och skärmflyger.

lördag 9 mars 2013

Branäs Fly Camp 2013 - del 1

Wow - vilken fantastisk flygdag i Branäs vi hade igår och en perfekt start på årets första klubbresa norrut! Väderprognoserna inför avresan såg minst sagt lovande ut och det var med stora förhoppningar vi satte oss Peters volvokombi. Branäs har en speciell plats i mitt skärmflyghjärta - här gjorde jag mina första bergsflyg 2004 för bergsbehörigheten, och här tog jag min första termikblåsa något år senare på en klubbresa  =)

Staffan kollar utsikten från nybyggda lägenheten





Välutrustad lägenhet - eldstad, 2 platt-tv inkl 1 media center, ps 3:a, mm mm

Strålande solsken och blå himmel - vi kör bort mot landningen jämte lifthuset. Det blåser runt 3-4 m/s i dalen så min första tanke är att det blåser apa uppe på starten. Vi sätter ändå upp vimpel på landningen och tänker att det kan ju inte skada att gå bort att fråga killen i lifthuset vad det blåser på toppen. Till vår stora glädje så blåser det nästan ingenting på toppen så vi tar första bästa lift upp.

Peter A på sydost-starten
Framme på toppen ser vi att det även finns en svag tendens till backvind - men om man bara kutar riktigt rejält så ska det nog gå att komma ut i luften. Staffan kör ut först och kommer på andra försöket iväg. Härligt tänker jag - ingen bomresa iallfall =) Sedan följer Anders Österberg efter ganska snabbt.

Jag och Peter gör oss i ordning för att komma iväg också. Peter startar ut och jag fotar honom på väg ut från starten - väl ut i luften så sjunker han som en sten. Det visar sig att han har två knutar i b-linorna på höger sida - så det är som en halv-b-stall på ena vingsidan.

Det blir trixigt för Peter att svänga undan för träden nedanför starten, skärmen vill inte svänga vänster och han drar mer och mer i broms. Rutinerat märker Peter att han börjar närma sig stall-gränsen och lyckas ändå styra undan träden för en säker landning lite längre ner i backen. Kanske inte precis det flyget som Peter hade hoppats för årets första, men syns så tydligt vad erfarenheten betyder när man kommer i en sådan här situtation. Lesson learned - kolla även dina b-linor innan start om du ska göra framåtstart.


Peter:s 2 knutar på skärmen!


Vårtecken på starten =)
Tyvärr så hittar vi ingen termik så det blir bara nerflyg - men vi är väldigt glada att alla får flyga berg igen. Två av piloterna gör sina första bergsflyg på svensk mark =) Flygen är lugna - luften är tjock och fin - precis sådan där speciell känsla att flyga på vintern.


Staffan gör sig startklar


Efter jag har gjort 4 flyg så övertygar jag Staffan att vi ska upp och göra ett flyg till. Det gäller ju att flyga när det ges tillfälle är ju alltid min grej. Jag försöker övertala Peter och Anders att följa med upp också men de är svårare att övertala (vilket Peter kommer gräma sig över senare) =)

Väl upp på starten så ser vi att vinden har vänt - vi har en svag vind in mot starten - härligt =) Jag startar ut efter Staffan - jag tror det ska bli bara ytterligare ett nerflyg så stuntar att stoppa in mina värmepåsar i tumvantarna. Jag flyger efter Staffan och ser hur han nollar över första "klumpen" nedanför starten. Jag flyger också dit och  satsar på att flyga norrut längs bergskammen - hör hur instrumentet burrar lovande för att uppmärksamma mig om att jag är nära att ta höjd och tillslut kommer även några små pip ur instrumentet. Oj - här kan det vara något som kan bli riktigt bra tänker jag - optimist som man är.

Publik på starten - feeling the pressure! =)

Lite längre bort på bergskammen kommer äntligen lyftet - känns gott som bara den, och försöker flyga så effektivt som möjligt med skärmen i det svaga lyftet. Tar nästa sektion efter sektion, och tillslut har jag jobbat upp mig och flyger i solskenet över starten. Jag tänker att det är inte sant - njuter av fulla muggar. Vinkar till några killar som sitter på toppcafet - helt overklig känsla att ligga här helt ensam och solen och njuta av smörhang på Branäs. Vem kunde tro att det förväntade nerflyget skulle bli mitt bästa flyg i Branäs någonsin?

Peter fångar några av publiken =)
Tillslut börjar bli väl kallt om händerna och ansiktet - tittar ner på instrumentet och har flugit drygt en timme så jag är helt nöjd. Tar sikte mot vår stuga en bit upp i slänten och bestämmer mig för att försöka göra en "fly-in" =)  Med grannarnas ögon stora som tefat genom fönstrerna, glider jag in för landning precis jämte stugorna på slänten. Supernöjd tar jag skärmen som en rosett på ryggen och går upp till stugan, och går in i stugan för att värma upp mig lite innan jag ska packa grejerna. Vilken lyx att man också skulle ha reserv-nyckeln tänker jag - vilken flax! =)

Vi avslutar dagen med en underbar pasta gryta som Anders Österberg rör ihop- runt 10-snåret dyker också andra gruppen upp så nu är vi kompletta inför lördagens flygäventyr - prognosen ser minst lika lovande ut =) Det här blir riktigt kul!