Välkommen!

Välkommen till vår blogg. Här publicerar vi bilder från när och fjärran när vi och våra vänner är ute och skärmflyger.

onsdag 24 augusti 2011

Operation Lexby - äntligen premiär!

Sydliga och svaga vindar med något väst i..perfekt för att göra ett premiärförsök på Lexby som ligger härliga 10 minuter med buss från kontoret =) Det är ett avancerat ställe som ingen flugit på många år och när jag pratade med Johnny Bergholtz (som har höjdrekordet här)  så fick jag rådet att se upp att man inte drar sönder några linor - det är små hullingar som sticker upp ur graniten..livsfarliga för linorna..

Lexby - sett nerifrån busshållplatsen. Starten ligger rakt upp i mitten av bilden.


Året innan var jag här och rekade med Bengt Nästén, Peter Adolphsson och Johan Steene - men då fick vi gå ner igen..men mycket blåbär hittade vi i alla fall =) Nu var det dags för revansch!

Söderut från starten. Här nere ligger Lexbyskolan. Landar gör man enklast framför grusplanen. Finns ett fint fält österut också om man får bra höjd.


Det är lite trixigt att ta sig upp till starten  - och på vägen upp hittade jag massa kantareller..synd bara man inte hade något att ta dem i...När jag väl kommer upp så känns det bra - vinden är något svag och kommer lite mer från sydväst. 

Mot sydväst ser det ut så här. Allum ligger därborta i bild.


Jag hittar en liten sydväst start och lägger ut här. Det är väldigt trångt och det är precis att man får plats med en skärm. Står länge och väntar på att rätta termikpusten ska komma för man ska få lite startvind. Gör åtskilliga startförsök med det är lurigt att komma iväg. Tålamod---tålamod---tålamod. 

Trixig sydväst start på Lexby. Lägg skärmen så långt bak det går, kontrollera linorna och trixa förbi tallen =)


Tillslut kommer termikcyklen jag väntat på och denna gång är jag redo. Inga linor fast i stenar - inga grenar i linorna - parerar trädet som vill fånga min skärm, och springer ut i lufthavet med min Wildcat...yiiihaa =) Det lyfter och lyckas ta mig över starten..lyckas ligga kvar där en stund tills cyklen är över. Härligt!! Landar sedan nere vid skolan jämte grusplanen. Success!!!

På vägen tillbaka i bussen så ringer Johnny Bergholtz - han är på väg upp till Utby. Jag kilar dit också - och klättrar upp. Han har redan hunnit flyga ner en gång men är sugen på mer. Han knatar upp igen. Det är inte mycket till vind, och Utby är inte precis stället där man gör framåtstarter...Tillslut kommer det lite mer vind och jag drar upp skärmen...men när jag ska springa över kanten har jag inte tillräckligt tryck..jag avbryter.

Johnny startar från Utby!


Johnny lägger ut och startar direkt! Medan jag förtvivlat försöker reda ut mitt lintrassel så tar Johnny höjd och kurvar runt över starten...ser otroligt nice ut!! Jag snabbar mig så fort det bara går..och när jag är klar då har Johnny redan flugit ner och landat...men nu finns det ingen vind kvar.. ja ja - bara att packa ihop och traska ner. Ändå en väldigt lyckad dag. Nere på landningen väntar Sven Norder med en kall ramlösa - den satt fint!! =)

Johnny kurvar fint på Utby - lyckosten! =)