Välkommen!

Välkommen till vår blogg. Här publicerar vi bilder från när och fjärran när vi och våra vänner är ute och skärmflyger.

lördag 30 april 2011

Fly Again Åre 2011 - del 3

Yes!! Solen lyser, vattnet på Åresjön är spegelblank och himlen är blå! Här ska det flygas!! Först siktar vi på Tväråvalvet och Rickard lyckas starta i den något sneda vinden. Några av oss tar hela turen upp på toppen av berget eftersom vinden är från nord ost, medan vi lite mer bekväma går till 1000-meter starten för att vänta på termiken ska styra upp vinden mot sydligt.


Det blir ett gott flyg ner mot Draklanda - några kommer dock inte iväg i noll/medvinden. Ulf C var väldigt nöjd med sitt flyg  =)


Vi hörde rykten om att det gick att hanga på toppen av Åreskutan - så de flesta av oss får lite extra motion att släpa säcken upp till toppen - svetten lackar! Skärmflygning kan ju vara en motionssport helt klart =)


Anders B är först ut av oss denna gång - och får snabbt bra höjd över Åre-skutan. Att hanga på toppen av Åre-skutan är väldigt mäktigt!


Jag satsar också på att komma iväg - förra gången var det sommar då jag flög här - så mycket enklare när det ligger massa snö på starten...


Utsikten in mot hanget! Riktigt bra lyft. Många piloter i luften. Väldigt kallt i luften så fingrarna blir ganska stela efter ett tag. Jag och Eduardo ligger kvar sist men tillslut så får vi ge oss - jag flyger in mot Åre-by och ser till min förtjusning att flera skärmar ligger högt över Duved och kurvar...


Det tar inte länge innan jag hittar första termikblåsan - något svag men den tar mig uppåt. Hänger kvar där ett tag tills jag satsar på att ansluta till ett fint moln mot Duved. Går riktigt bra - nya skärmen kurvar som en dröm - jättestabil i den termiska luften - och det känns att man flyger lite mer avslappnat när man på sitt Flymaster instrument ser var termikblåsorna är om man skulle trilla ur dem - tekniken är verkligen fantastisk =)

Det blev en liten nätt distans på 23 kilometer bortåt Ån-sjön. Landade på en myr och sedan tog det cirka 40 minuter att gå ner på en grusväg till E-14 - där jag lyckades få lift tillbaka hem till Åre. En riktigt grym dag! =) Åre levererar igen!